П’ять нових книжок, які допоможуть пережити цю осінь

Еміліос Солому. Щоденник однієї зради. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко, 2022

 

©

На початку цієї історії її герой, який приїхав до острівної глухомані Егейського моря, видається зайвим. І воно недивно, якщо вірити автору: "Усіх хтось зустрічає, крім одного самотнього чоловіка, який тримає валізу в руці. Він видається зайвим поміж простих острів’ян, та й серед туристів теж, через свою білу льняну сорочку, офісний фасон штанів і солом’яний капелюх. Стоїть собі на самому краєчку моря, немов жертва кораблетрощі, яку хвилі викинули десь у забутому всіма місці". Утім, кому як не нам, уважливим читачам, знати, що "зайвий" герой, чи пак пріснопам’ятна "маленька людина", і є головним у будь-якій оповіді. Тим паче такій, що ґрунтується на стародавній міфології, де, як знати, всі герої посідали якраз важливі, лише їм надані місця. Адже за переказами, на острові, куди приїхав старий, народилися Аполлон з Артемідою. Так само у романі Еміліоса Солому "Щоденник однієї зради", майстерно перекладеному  Андрієм Савенком - герой хоч і нагадує самому собі літературного персонажа, який "ступає сходинками до "Вітряка", наче Дон Кіхот", але пригоди, які стаються з ним, цілком реальні. Уявіть собі загадкового туриста, що вештається островом, шукаючи минулі спогади, і лише старі люди щось про нього знають. Які справи може мати якийсь чужинець на Куфонисі, одному із закинутих островів, з яким і сполучення як такого немає? Що він шукає в цьому притулку для вигнанців, Кофос Лімені стародавніх греків? Чому його перебування оточене таким ореолом загадковості? Роман побудований на діалозі героя із самим собою, колишнім молодим археологом Дукарелісом, який мріяв про славу, займаючись на острові розкопами. І одночасно – намагаючись вирватися з лабіринту обставин, серед яких не останню роль грали три жінки. "Дукареліс знову почувався маріонеткою у світі, яким керують вищі сили", - зауважує він. Утім, саме згадані жінки, наче три давні пророчиці змінюють його життя протягом роману, і повернутися до себе самого йому заледве вдається навіть на схилі віку. Захопливе медитаційне чтиво з філософським підтекстом, міфологічними паралелями і любовними пригодами, що іноді переходять у мало не детективний підтекст.

ТСН, Ігор Бондар-Терещенко, 25.10.2022